Henny C. Dirven stichting

Mirror-studie

Meer dan tien jaar geleden introduceerden chirurgen in Nederland de schildwachtklierprocedure bij patiënten met een vroeg stadium borstkanker. De schildwachtklier is de eerste lymfeklier waarop het borstweefsel draineert, en deze wordt gedegen door de patholoog onderzocht op de aanwezigheid van uitzaaiingen. Dit onderzoek heeft er echter toe geleid dat steeds vaker micrometastasen (uitzaaiingen tussen 0,2 en 2,0 millimeter) en geïsoleerde tumorcellen (individuele cellen of tumorcelgroepjes die kleiner zijn dan 0,2 millimeter) werden aangetroffen. Er is veel discussie geweest over de vraag of deze kleine afwijkingen van belang zijn voor de lange termijn uitkomst, en over de vraag of ten tijde van de diagnose al aanvullende behandeling met chemotherapie of hormoontherapie moet worden voorgesteld.

Deze vragen zijn beantwoord in de MIRROR-studie (‘Micrometastases and Isolated tumor cells: Relevant and Robust Or Rubbish’), een landelijke studie waarin meer dan 2700 patiënten werden ingesloten, gebaseerd op gegevens uit de kankerregistratie. Het onderzoek is verricht met een subsidie van ZonMw. Een belangrijk onderdeel was de centrale herbeoordeling van alle schildwachtklieren door 3 pathologen. De resultaten van de MIRROR-studie hebben laten zien dat micrometastasen en geïsoleerde tumorcellen geassocieerd zijn met een absolute afname in de 5-jaars ziektevrije overleving van 10 procent. Bij patiënten die na de operatie met medicijnen waren behandeld, bleek de prognose met bijna 10 procent verbeterd. Tot op heden werden deze hele kleine afwijkingen als lymfekliernegatief geclassificeerd, en dit is de eerste studie die heeft laten zien dat deze afwijkingen als lymfeklierpositief moeten worden beschouwd. Deze opzienbarende resultaten werden in augustus 2009 gepubliceerd in het gezaghebbende New England Journal of Medicine.

Een ander belangrijk onderdeel van de MIRROR-studie was een kosteneffectiviteitanalyse. Hierin werd bepaald welke kosten er gemaakt en bespaard worden door behandeling met chemotherapie of hormoontherapie ten opzichte van het gunstige effect van deze behandeling op het voorkomen van terugkeer van ziekte bij patiënten met deze kleine uitzaaiingen. Daaruit bleek dat om terugkeer van ziekte bij één patiënt in de MIRROR-studie te voorkomen, de extra kosten €33.000 bedroegen.

Vervolgonderzoek binnen de MIRROR-studie zal gericht zijn op de kans op terugkeer van ziekte in de oksel bij aanwezigheid van micrometastasen in de schildwachtklier, en op de invloed van grootte en ligging van de uitzaaiing in de lymfklier op de prognose.

Maaike de Boer, februari 2011

In beeld